Een nieuw thema deze week: ‘herfst in het bos!’

We begonnen met een brainstorm over de herfst. Wat is dat voor ons? Wat zien we aan de natuur? Alles wat we bedachten, werd besproken… Hoorde het bij de herfst? Dan werd dit op het grote blad getekend en geschreven. We maakten ook al een herfstwandeling op ons schooldomein, waarbij we al gekleurde en gevallen blaadjes, nootjes (okkernoot en hazelnoot), modder en natuurlijk ook enkele paddenstoelen vonden. Bij deze miniwandeling gingen de jongste kapoenen van onze kleuterschool met ons mee. We zorgen allemaal voor een kleintje en stapten het domein rond op zoek naar de typische herfstsfeer.┬á

In de klas leerden we al twee nieuwe telspelletjes: de eenvoudige versie is de juiste aantal nootjes in de boom leggen en de moeilijkere versie is de egel de juiste stekels te geven, met wasknijpers. Bij de bomen werken we met stippen om de hoeveelheid te tonen en bij de egels staan de cijfers erop. Deze kunnen ze op de grote poster in de klas terugvinden om de hoeveelheid te weten te komen. In de letterhoek leren we woordjes nastempelen. We mogen een woordje kiezen (adhv de prentjes weten we welk woord we zullen stempelen) en daarna zoeken we de juiste letterstempels. In de knutselhoek maken we een windkokertje, we schilderen de herfstkleuren op een blad en daarna versieren we het met herfstmaterialen. De juf maakt er een koker van en we kiezen sliertjes die in de wind zullen waaien. Donderdag gaan we voor het eerst naar het rusthuis, om samen met enkele oudjes een leuke activiteit te doen. Deze week staan er enkele dansjes op het programma en als afsluiter kleuren we samen een grote bloem. Op vrijdag gaan we, samen met het tweede kleuter, naar het bos en we brengen daarvoor onze laarsjes en een zakje mee…