Deze week werkten we rond de winkel. Waaraan denken we bij de winkel? Deze brainstorm was het eerste dat aan bod kwam. Naast allerlei dingen die we kunnen kopen, kwamen we ook op een boodschappenlijstje, een kassa, een winkelkar, geld en bankkaarten. We merkten dat we eigenlijk alles moeten kopen in een winkel. We bekeken ook verschillende soorten winkels en vertrokken vanuit deze waarneming naar onze beeldende activiteit. Hier kregen we de opdracht om met zoutdeeg (dat we via een stappenplannetje maakten) iets te maken dat we in de winkel kunnen verkopen. Sommigen wisten meteen wat ze wilden maken en welke kleuren ze nodig hadden, anderen hadden het wat moeilijker om op een eigen ideetje te komen. Uiteindelijk lukte het bij iedereen om iets unieks te maken die te koop is in een winkel. Op het einde van de week mochten we dan ook onze knutselwerkjes voorstellen aan de andere kleuters. Vertellen wat het is, waarom we dit maakten en welke kleuren, vormen , … we allemaal gebruikten. Daarna mocht iedereen eens vertellen, wat hij/zij zou kopen van deze spullen en waarom. We gingen ook langs in verschillende winkels in de klas, daar moesten we de juiste producten gaan leveren. bvb bij de groenten- en fruitwinkel moesten we alle groentjes en fruit brengen, bij de slager het vlees, … . We maakten dan ook een mooi speelgoedwinkeltje in onze klas. Deze winkel wordt tijdens hoekenwerk ge├»ntegreerd in de poppenhoek, zodat zij spullen kunnen gaan kopen tijdens hoekenwerk. Zo leren we ook dat we ‘geld’ moeten geven om iets te kopen. Ook hadden we deze week weer een nieuw contractje te maken… Vrijdagvoormiddag gingen we naar de bioscoop, samen met de kindjes uit het tweede kleuter. We hadden de zaal voor ons alleen en het was een hele leuke ervaring!