Deze week begonnen we met een nieuw thema: ‘de dieren op de boerderij!’. Dit thema is een project met alle kleuterklassen, waarbij we bepaalde activiteiten samendoen.

Om het thema te weten te komen, moesten we enkele raadsels oplossen. Indien we het juist hadden, kregen we een prent te zien van een dier. Op het einde van de raadsels, konden we eigenlijk weten waarover we zouden werken in de klassen. We namen op maandag de koe en het varken waar en kwamen oa te weten hoe de mama, de papa en het kindje noemt. We bekeken ook de bouw van het lichaam en hoorden dat de baby uit de buik komt van de mamadieren. Ook bekeken we even de pootafdruk. Dit deden we deze week ook voor het paard, het schaap, de konijntje en de kip. Bij die laatste weten we dat het kuiken uit het ei komt. We speelden een spelletje waarbij we naar een diertje moesten lopen, waarover de juf het had, bv loop naar het dier met een krulstaartje. We luisterden naar een verhaal ‘tik,tik,tik, hier ben ik’ en maakten een brainstorm over de personages van dit verhaaltje. We leerden ook een grappig liedje aan over enkele diertjes van de boerderij.  We maakten kennis met de boerderijbingo om dit dan tijdens hoekenwerk ook zelfstandig te spelen. In de knutselhoek mochten we op de schildersezel ons lievelingsboerderijdier schilderen. Ook Pistache kwam langs met een nieuw  Franstalig avontuur ‘a la ferme’. We moesten ook nog de dieren sorteren: hoort dit dier op de boerderij thuis of niet? Soms was er toch nog wat twijfel!We hebben nu ook een maisbak in de klas, waarbij we vullen en legen van potjes.

Naast ons thema leerden we ook de splitsmachines kennen in de rekenhoek. Hierin moeten we bovenaan enkele balletjes steken en deze worden opgesplitst en zo leren wij dat hoeveelheden ook gesplitst kunnen worden in twee kleinere hoeveelheden. Voordat we de balletjes erin steken, moeten we het juiste getalbeeld bovenaan de splitsmachine hangen en als de hoeveelheid gesplitst is, hangen we ook nog de juiste getalbeelden bij de splitsbenen. Deze week werkten we eventjes op het grote scherm, maar daarna gingen we op de tablets werken, met leuke en leerrijke spelletjes!