Deze week begonnen we met de vraag: ‘welke dieren zijn er eigenlijk allemaal huisdieren?’. Want vorige week werd tijdens de sprokkelweek duidelijk dat sommigen het nog niet zo goed wisten. We dachten hier eerst samen over na en bekeken daarna nog een filmpje waarbij duidelijk uitgelegd werd aan welke criteria een dier moet voldoen om als ‘huisdier’ te worden bestempeld.
We bekeken ook al enkele dieren van dichterbij, nl. de hond, de poes of de kat en het konijn. We kwamen te weten wat ze leuk vinden, wat ze graag eten, wat ze doen als ze zich bang of bedreigd voelen en wat wij moeten doen om ze goed te verzorgen. Ook kwamen we te weten dat hun baby uit de buik komt en niet uit een eitje.
In de knutselhoek mochten we ons lievelingsdiertje schilderen, in de kleuren die wij graag zien. Voor sommigen was de vormgeving nog wat moeilijk. Gelukkig had de juf ook van de meeste huisdiertjes ook een stappenplannetje mee, waarbij ze stap voor stap zien hoe ze een diertje kunnen tekenen. Hiermee konden we na het schilderen ook nog werken met stiften, kleurpotloden en wasco’s.
We leerden de dieren bij hun naam ook beter kennen en leerden ook hoe hun baby wordt genoemd. In de taalhoek maakten we kennis met de letterstempels. We gingen op zoek naar de letters van het gekozen diertje en mochten deze nastempelen. Belangrijk is dat we de blauwe bol op de stempel naar onze buik richten, anders staat de letter op zijn kop.
We maakten ook voor de honden een leiband met schakels. Hoelang de leiband moest zijn, konden we zien aan het kaartje aan zijn halsband, want daar stond het aantal op in stipjes. Ook mochten we de honden op verschillende plaatsen bij het hondenhok plaatsen. Dit lukte bij de meesten al heel goed. Enkel links en rechts is nog moeilijk, daar zullen we zeker nog op oefenen!
Op donderdag hadden al een nieuwe letterdag, hierbij stond de ‘K’ van konijn deze keer centraal! We luisterden ook naar het verhaal ‘SSSt, Streepje slaapt’, met onze eerste aangeleerde letter ‘S’. Dit verhaaltje kunnen we nu ook in de boekenhoek zelf naspelen met de attributen die in het verhaal voorkomen.
Geniet van het verlengde weekend, want door de Kuurnse ezelsfeesten is er op maandag geen klas!
Tot dinsdag, want dan gaan we nog enkele huisdiertjes van dichterbij bekijken.