Maandag was er een pedagogische studiedag, waardoor de kapoenen een extra dagje thuis mochten blijven en de juf weer eventjes aan de schoolbank mocht zitten. En op dinsdag mochten we nog een dagje thuisblijven, daar het Wapenstilstand was.

Daardoor begon onze lesweek op woensdag. We speelden een spel, waarbij we een spinnenweb moesten maken, door lijnen te trekken van de ene bol naar de andere. We mochten helaas niet kiezen van welke kleur naar welke kleur, maar we moesten een volgorde volgen. We begonnen met een gemakkelijke opdracht en wie die kon, mocht steeds een stapje moeilijker proberen. Sommigen geraakten vlot tot aan de moeilijkste opdrachten!

Op donderdagvoormiddag namen we de spin waar en kregen we een vraagje mee om thuis op te lossen: ‘Hoe komt het dat de spin niet kleeft in het web, zoals de andere insecten?’ In de knutselhoek leerden we ook een spinnenweb tekenen en spinnetjes. Sommige kapoenen deden dit al heel flink! In de namiddag konden we helaas niet naar ‘De Groene Long’ door het regenweer. Maar we spraken af dat we volgende week opnieuw een poging zullen ondernemen. We werkten daardoor in de klas. In de knutselhoek tekenden we een boomstam en takken, zodat we vrijdag of volgende week met echte bladeren kunnen stempelen. Bij de juf werkten we rond lettergrepen. We klappen de woorden in stukjes en mochten de woordkaarten dan ook bij de juiste hoeveelheid leggen. Wie dit spelletje goed begreep, mocht hier ook een zelfstandig werkje over maken.

We hadden ook nog een toon- en vertelronde. Het was een groot toeval dat de vertellers allemaal een knuffeltje meehadden om te tonen. We leren hier informatie delen aan anderen en durven praten. De kinderen die luisteren, leren gericht luisteren en onthouden. Want op het einde stelt de juf allemaal vraagjes en de luisteraartjes moeten hierop kunnen antwoorden…

Tot maandag!