Blog Image

Derde kleuter - De Kleine Boomgaard

Een beetje uitleg over deze blog

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 3e kleuterklas.

Weekje twee in ons kasteel!

Foto's, Mededelingen Posted on 28 mei 2026 18:50

We werkten ook rond de letter, het woord en de zin. Wat is het verschil tussen deze drie? Hoe zien we dit? We speelden hier dan ook een spelletje over, waarbij we een kaartje kregen en erbij moesten zeggen wat het was en het bij het juiste voorbeeldje leggen. Daarna gingen we zelfstandig aan de slag met een werkje en de meeste kapoenen deden dit heel erg goed!

De getalfamilies kwamen ook weer aan beurt deze week. Hier keken we naar een prent waarop er bvb ridders stonden. We telden dan eerst het totaal en gaven dit weer met telbeertjes. Daarna bekeken we de ridders eens heel goed en zagen we dat er twee soorten waren. Kunnen dit totale aantal dan ook splitsen?

In de knutselhoek konden we verder werken aan ons eigen kasteel. We kiezen zelf de kleur(en) en knippen zelf onze vormen uit. Daarna mogen we ons kasteel bouwen en dus de geknipte stukken op een groot blad kleven. Wanneer dit gedaan is, kunnen we deuren, ramen en schietgaten kiezen en ons kasteel hiermee versieren. We hebben al enkele mooie kasteeltjes in onze klas hangen!

Donderdag gingen we natuurlijk opnieuw zwemmen! En dat deed deugd in dit warme weer. We oefenen heel erg flink bij meester Stijn, ook al worden de oefeningen steeds moeilijker. Kikker-open-toe met de benen doen de meesten al heel erg goed en sinds enkele weken concentreren we ons ook op de armbewegingen.

Fijn weekend! Geniet van de stralende zon en tot maandag!



Welkom in de Middeleeuwen!

Foto's, Mededelingen Posted on 21 mei 2026 17:20

🏰Deze week begonnen we aan een nieuw gekozen thema. We keren terug in de tijd naar de kastelen, prinsen en prinsessen in de Middeleeuwen. We begonnen met twee kringgesprekken: ‘Wat weten we al over dit onderwerp?’ en ‘Welke vragen heb ik en zou ik graag een antwoord op krijgen?’ Deze zaken werden getekend en geschreven op het grote whiteboard in de klas. Deze week gingen we meteen aan de slag met het bekijken van het kasteel. Hoe zag een kasteel eruit in de Middeleeuwen? Hoe ziet een kasteel er nu uit? Wat is er speciaal aan de kastelen? Wat zijn kantelen? Hoe noemen we een kasteel dat niet meer bewoond is en waarvan niet alle muren meer rechtstaan? Op al deze vragen kregen we al antwoorden. Daarna toverde onze juf de huishoek en de boekenhoek om tot oude kastelen met kantelen. De boekenhoek heeft ook een ophaalbrug!🏰

👑We hebben ook een virtuele rondleiding gehad in het koninklijk paleis van België en daar werden de meeste kapoenen wel heel stil van, want ze schrokken toen ze hoorden dat wij ook nog steeds een koning hebben. 👑

✂️In de knutselhoek mochten we dan ook zelf een kasteel maken. We gebruiken hiervoor gekleurd papier, schaar en lijm. Op het ideeënbord hangen foto’s van verschillende kastelen om ideetjes op te doen, ook tekende de juf enkele vormen op het bord die ze kunnen gebruiken om hun kasteel op te bouwen. 🏰

💃🏽Deze week maakten we ook al kennis met ons schoolfeestoptreden, want dit komt ook dichterbij! We zullen dan ook regelmatig oefenen, zodat we ons optreden goed onder de knie hebben. 🕺🏽

🔤Donderdag hadden we opnieuw een letterdag en deze keer kozen we voor de ‘D’ van draak! We herhalen ook telkens al onze andere aangeleerde letters. Het mag gezegd worden: ze kennen de letters al heel goed!👍🏽

⏮️Vorige week was een korte week, maar we hebben heel veel gedaan. We hadden opnieuw een integratiemoment met het eerste leerjaar, waarin we op zoek gingen naar de buurgetallen. Dat was een moeilijkere oefening dan de vorige keer. We zullen hier dus zeker nog wat op oefenen. Ook hadden we een extra letterdag, we leerden de ‘M’ van mama wat beter kennen en werkten aan verschillende ‘M’-opdrachten. ⏩

❗Opgelet: maandag is het pinkstermaandag, dus geen school. En dinsdag staat een facultatieve dag op de agenda. We zien elkaar dus pas woensdag terug. Geniet van het lang weekend met hopelijk zalige zonnestraaltjes. 🌞



Mama, ik zie je graag!

Foto's, Mededelingen Posted on 7 mei 2026 17:15

💞Deze week stond volledig in teken van onze mama’s, want zondag is het moederdag!💞

🎁Tijd dus om een cadeautje te maken voor onze mama, zodat we haar kunnen tonen hoe graag we haar wel zien. Iedereen deed zijn/haar uiterste best in de knutselhoek en in de letterhoek. We leerden ook een versje aan, om voor te dragen aan onze mama’s. 🎁

👩🏻We begonnen de week met een brainstorm over mama. Waaraan denk je als je aan mama denkt? Al snel kwamen er heel veel antwoorden, zoals ‘knuffelen met mama’, ‘samen iets bakken in de keuken’, ‘mama verzorgd me’, ‘mama poetst het huis’, ‘mama speelt met mij’, ‘mama koopt spulletjes voor mij’, ‘graag zien’, … Het is overduidelijk, de mama’s zijn heel erg belangrijk en doen superveel voor onze kapoenen!👩🏽

💅🏽We hadden ook een waarneming over make-up, parfum en nagellak. Daarna mochten we ons ook laten opmaken, zoals sommige mama’s doen. De ene kapoen koos zijn/haar eigen lievelingskleuren en de andere koos de lievelingskleuren van de mama. 💄

🔤We speelden ook een spel met lettergrepen en gingen daarna ook individueel aan de slag. We keken ook in de spiegels en merkten dat ons gezicht in de spiegel hetzelfde doet als dat wij voor de spiegel doen. Daarna keken we ook naar onze linker- en rechterhelft en zagen we heel weinig tot geen verschil. Achteraf konden we ook de helft van mama bijtekenen. We zochten ook de letters van de woorden, want de kopieermachine had ze allemaal door elkaar gezet en ook foute letters erbij gestoken. Gelukkig kunnen wij al goed zoeken en vergelijken, zodat we de juiste letters vonden. 🪞

❗Let op! Volgende week is het een superkorte lesweek. Woensdag is er een pedagogische studiedag, donderdag is het OLH-Hemelvaart en op vrijdag maken we de brug naar het weekend. ❗

Hieronder ook nog enkele foto’s van onze zoektocht naar woorden en prenten van de boerderij….