Deze week werkten we nog even verder over de winkel. We werkten vooral rond juist betalen. We moeten leren zeggen hoeveel iets kost en controleren of de koper wel correct betaalt. Als koper moet je beleefd en in een mooie zin kunnen zeggen wat je graag wilt kopen en zorgen dat je de juiste som betaalt. Hier maken sommigen wel nog wat foutjes, maar we oefenen verder tijdens hoekenwerk, want de winkel wordt volledig geïntegreerd bij de huishoek. Maar ook in de rekenhoek kunnen we nog spelletjes spelen om te betalen.

In de knutselhoek mochten we met klei werken. We kregen de opdracht om iets te maken dat met ‘de winkel’ te maken heeft. Dat kon natuurlijk van alles zijn, iets om te eten of iets anders dat je kunt kopen en natuurlijk kon je ook kiezen voor iets dat je nodig hebt om je winkelwaar te betalen… Hier probeerden we goed aan de vormgeving te werken en mochten we achteraf met onze eigen fantasiekleuren werken om ons beeldhouwwerkje te versieren.

Ook met de bunchems maakten sommige leuke dingen die we in de winkel kunnen kopen en verkopen. In de boekenhoek ontdekten enkelen het letterhuisje. Mogen we hier ook mee spelen, juf? Natuurlijk! Ze kunnen de letters van hun naam zoeken in het huisje en ze kunnen ook de letters zoeken in de verschillende boeken. In de rekenhoek gingen we te werk met plasticine, we mochten een hoeveelheid op verschillende manieren weergeven: bvb 8 koekjes boetseren op het bord, het cijfer zelf ook boetseren, de hoeveelheid weergeven in de vijfstructuur en ook nog eens proberen de 8 koekjes op te splitsen in verschillende groepjes.

We hadden deze week ook opnieuw een letterdag. Hier bekeken we de letter ‘W’ van winkel. We leerden hem uitspreken en voelen. We brachten allemaal iets mee die de letter ‘W’ bevat, bv waterpistool. Daarna gingen we op zoek naar de letter of naar spullen waar we deze letter in horen. Tjidens hoekenwerk hadden we verschillende activiteiten zoals: zoeken in de krant, namaken met plasticine, met blokjes, met beertjes, … We mochten hem schilderen met waterverf en konden ook verschillende voorwerpen inkleuren die begonnen met de deze letter.

We mochten ook onszelf meten en keken we wie de grootste was, wie de kleinste en of er kindjes even groot waren. Daarna keken we ook of we groter of kleiner waren met onze schoenen aan en vroegen we ons af hoe dat komt. In de rekenhoek kunnen we ook verschillende dingen meten. We kunnen op de meetlat de getallen aflezen, maar ook een vormpje. Wie zichzelf een een vriendje wilde meten, kon dan ook de juiste vorm en kleur noteren op een blaadje.

Veel plezier met het bekijken van enkele sfeerbeelden.

Tot volgende week!