
Deze week begonnen we met een nieuw thema in de klas: ‘DE VIJVER’. In de kring zat de juf met een groot wit blad, ze wou een vijver tekenen, maar wist niet wat er daar allemaal bij moest. De kleuters hielpen door te vertellen wat zij al allemaal wisten. Soms kwamen er ook enkele dieren voorbij die niet in de vijver te zien zijn, maar die thuishoren in de zee of in de jungle… Nadat de juf haar tekening kon maken, keken we nog naar enkele filmpjes over de vijver. Zo leerden we welke dieren en planten er thuis horen, maar ook leerden we hoe we zelf een vijver zouden moeten maken. Dit mogen we dan ook proberen tijdens hoekenwerk in de de tuinhoek.
We bekeken deze week ook al enkele diertjes van dichterbij: de eend en de kikker. Van de eend maakten we een knutselwerkje in de beeldhoek en van de kikker mochten we een logische volgorde maken. In de taalhoek konden we de themawoorden die we al aanleerden, nastempelen en oefeningen maken om onze pengreep te verbeteren. In de rekenhoek mochten we visjes met cijfers erop vissen en op de juiste plaats leggen op onze kaarten. We mochten ook met de plasticine verschillende vormen van dieren en plantjes uit de vijver proberen na te maken.


Donderdag begonnen we ook met de ’toon en vertel’-ronde. Hierin krijgen de kinderen om beurt de kans om iets mee te brengen, waarover ze willen vertellen. Bvb iets van hun hobby, een speciale knuffel, een foto, hun favoriete stuk speelgoed, … Er zullen telkens 4 kapoenen een briefje in hun schriftje krijgen, waarop staat dat zij aan de beurt zijn. De klas wordt dan in groepjes verdeeld om te luisteren naar deze kinderen. De doelen hier zijn: iets kunnen voorstellen van zichzelf, durven vertellen, kunnen antwoorden op vragen. En voor de luisteraartjes onder de kapoenen: kunnen gericht luisteren naar een andere en durven vragen stellen over het voorwerp of het onderwerp.










