Blog Image

Derde kleuter - De Kleine Boomgaard

Een beetje uitleg over deze blog

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 3e kleuterklas.

Een themaloos weekje

Foto's, Mededelingen Posted on 1 maart 2023 13:44

Deze week werkten zonder thema, maar dat wil niet zeggen dat we niet veel deden! We begonnen met de vertelkring over onze vakantie. Wat hebben we gedaan en hoe voelden we er ons bij? Daarna mochten we een tekening maken van de vakantie en gingen we erover vertellen aan de juf. De kleuters konden deze week ook aan de juf vertellen met wie ze heel graag spelen in de klas. We maakten ook kennis met een contractje. Daarop staan er 4 verschillende dingen die we zeker moeten doen. We krijgen daar een hele week de tijd voor. De volgende maandagochtend controleert onze juf wie helemaal klaar is. Zo leren we plannen en rekening houden met dingen die we moeten doen. We gingen op maandagnamiddag opnieuw naar de bib. Daar speelden we eerst enkele spelletjes, waarbij we moesten helpen en raden van welke categorie de boekjes waren. Dan mochten we elk nog een boekje kiezen om mee te nemen naar de klas, zo hebben we weer nieuwe boekjes in de boekenhoek. Als afsluiter konden we nog naar een verhaaltje luisteren in de bib. In de klas leerden we ook wat oppervlakte is. De juf had 4 vlakken op de tafel gemaakt en we moesten in groepjes samenwerken om deze vlakken weg te werken, juf mocht de tafel niet meer zien. Dit deden we met verschillende materialen. Achteraf bespraken we welk materiaal het gemakkelijkste was om te gebruiken, welk het moeilijkste, met welk materiaal we snel klaar waren en met welk we lang bezig waren. We gingen ook meten met kettingen. De juf had in de zaal verschillende kettingen gelegd en ook hier moesten we in groepjes zoeken naar de twee kettingen die even lang waren. Daarna gingen we onszelf meten in de klas en vooral vergelijken. Wie is de grootste? Wie is de kleinste? Later dit jaar gaan we ons nog eens meten en kijken of we allemaal wat groter geworden zijn. We leerden ook dat we 2 bestaande woorden samen kunnen plakken tot een nieuw woord, vb appel + boom = appelboom. We leerden ook dat er lange woorden bestaan en korte woorden. Deze moesten we dan sorteren bij de kabouter en bij de reus, hierbij merkten we ook op dat een lang woord niet altijd iets grootst is en omgekeerd. We gingen ook weer verder in ons getallabo en werkten deze week rond het cijfer 5. Op donderdag maakten we ook nog kennis met de bee-bot.

Enkele sfeerbeelden van het carnavalsfeestje…

Foto's Posted on 1 maart 2023 13:26